Team

Hvem er Team Honda Classic

Team Honda Classic blev grundlagt i 2016.


Historisk motorsport i Danmark består af rally, rallysprint samt baneløb. I rally findes der to discipliner, hastighedsrally og pålidelighedsrally, og i den sidste disciplin gælder det ikke om at køre stærkt, men om mest præcist at overholde en gennemsnitshastighed på små landeveje. I denne sport dyster cirka 60 erfarne mandskaber om at være de bedste.


Fire af de mest erfarne kørere inden for historisk motorsport skabte i 2016 et nyt konkurrencedygtigt team: Team Honda Classic.


Det ene mandskab er Bent Mikkelsen og Arne Pagh, begge tidligere danmarksmestre i rally og deltagere gennem mange år i Rally Monte-Carlo Historique, verdens største rally for historiske biler.


Det andet mandskab er søn og far, René Castillo Skjøt og Jørgen Skjøt. De er blandt de allermest erfarne og vindende i historiske pålidelighedsrallyer på de danske landeveje.


Begge mandskaber stiller op i to ens biler: Honda CRX 


Programmet omfatter dels fuld deltagelse i FDM DASU Classic, som er det uofficielle danmarksmesterskab i historisk pålidelighedsrally, dels deltagelse i en række HillClimbs tællende til det uofficielle danske mesterskab. Det kendteste løb i denne serie er Munkebjerg Hillclimb på Danmarks eneste bjergvej øst for Vejle

Teamet voksede i 2018


Bent anskaffede sig en Honda Civic VTEC fra 1990 og der blev plads til en ny kører i den CRX Bent tidligere havde kørt.

Ivan Gydesen overtog bilen og som debutant i denne disciplin, fik han Jan Østergaard med i co-driver sædet.


I 2019 fik Ivan etableret et samarbejde med Kurt Rasmussen og deres formkurve er stødt stigende.

Der sker ændringer i teamet fra 2021


Teamet må forvente at der bliver til færre medaljer i fremtiden, da det absolut bedste hold, Rene Castillo Skjøt og Jørgen Skjødt fortsætter ikke karrieren i CRX og den er blevet solgt til Niels Erik Jørgensen.


Niels Erik skal være co-driver for Curt Clausen og dette team har vist rigtig gode resultater i den motorsvage Fiat 850 Coupe. Derfor er der store forventninger til at de med Honda-power, kan køre sig til topplaceringer i deres klasse

Honda CIVIC VTEC

Model:

Honda Civic IV

Årgang:

01-09-1990

Karosseri:

Hatchback

Gear:

5

Vægt:

925 kg

Volume:

1590 cc

HK:

150

Bilen er en 4. generations Honda Civic.


Den er speciel ved, at den, ud over at have Hondas berømte double wishbone undervogn, er udstyret med Hondas første såkaldte VTEC-motor, der var udviklet med henblik på at opnå en høj ydelse, kombineret med et godt moment.


Bents bil er en af de allerførste, der blev produceret med VTEC motoren og er derfor historisk interessant.


VTEC = Variable Valve Timing and Lift Electronic Control


Det variable ventilstyring blev udviklet af Honda i 1983 til motorcykler (den første motorcykel Honda CBR 400). Siden 1989 var målet også at få det monteret i biler, (den første Honda med vtec, var Integra XSi 1989) en sportsmotor med højt omdrejningstal, men som ved lave omdrejninger havde et fornuftigt højt drejningsmoment, som trods sin sportslige præg, kunne bruges til normal daglig dags brug.


Funktionen og princippet i det variable ventilstyring er afhængig af hvad det skal bruges til, udformning og størrelse af knasten på knastakslen er afgørende for effekt og drejningsmoment (via ventilåbningstider og ventilløft). Grundlæggende betyder det: Des hurtigere at en ventil kan åbnes og lukkes samt hvor stort et løft der er, desto mere effekt kan man få, men det kan så være på bekostning af drejningsmoment og brændstofforbruget kan blive øget.


Ved  lave omdrejninger aktiveres knasten for lave omdrejninger de yderste vippearme, mens at knasten for høje omdrejninger er i friløb, imens er fjederen der sørger for at forbindelse mellem begge vippearme er afbrudt så den midterste vippearm 


Ved  høje omdrejninger bliver en magnetventil åbnet og motoroliens tryk presser en låsestift ind således at der skabes en fast forbindelse mellem vippearmene. Da den midterste vippearm bliver aktiveret af den "skrappere" knast til højere omdrejningstal trykker den ventillerne endnu længere ned, altså større løft, og i denne situation løber de to yderste knaster frit og kun den midterste knast bestemmer ventilens bevægelse.

Ivan Gydesen og Kurt Rasmussen i Honda CRX 1

Driver Ivan Gydesen

Co-driver Kurt Rasmussen

Ivan Gydesen






Kurt Rasmussen





Honda CRX var den første ”hot hatch” fra Honda og vakte betydelig opmærksomhed ved præsentationen i 1984, ikke kun på grund af det sporty design, men også på grund af den nye teknologi, Honda præsenterede i sin nye sportscoupe.


Det var således Hondas første standard model med elektronisk benzinindsprøjtning – det såkaldte PGM FI system, der senere blev anvendt på en lang række senere Honda modeller. Systemet blev kendt for at være et af de bedste og mest driftsikre indsprøjtningssystemer fra 80`erne. Men systemet blev også kendt for at være basis for de meget succesrige formel 1 motorer, som Honda udviklede i 80`erne og 90`erne. Dengang var der link mellem Hondas deltagelse i formel 1 og Hondas hverdagsbiler.


En anden ny teknologi, Honda indførte i den første CRX var standardmotorer med topstykker med mere end 8 ventiler. Honda valgte ikke som andre producenter topstykker med 16 ventiler, men kun 12 ventiler. Det vil sige et topstykke med 8 indsugningsventiler og 4 store udstødningsventiler. Denne konstruktion gav en høj ydelse og et godt moment.


Motoren er på 1,5 liter og yder 101 hk. Efter moderne standarder ikke en imponerende ydelse, men med et forholdsvis let karrosseri gav det en præstationer, der efter datidens forhold var særdeles overbevisende. En acceleration fra 0 – 100 km/t på godt 8 sekunder var der ikke mange hverdagsbiler, der kunne matche.


En Honda CRX var i 1984 med en udsalgspris på ca. 175.000 kr. en dyr bil, og salget var forholdsvis begrænset. Derfor er bestanden i dag også ret begrænset. Iflg. bilstatisik.dk er der i Danmark i dag kun 3 indregistrerede 1. generations CRX, hvoraf AT 78.639 er den ene og AU 86.788 er den anden i Danmark.

Model:

Honda CRX 1

Årgang:

01-06-1984

Karosseri:

Coupe

Gear:

5

Vægt:

825 kg

Volume:

1488 cc

HK:

101

Niels Erik Jørgensen og Curt Clausen i Honda CRX  2

Co-driver Niels Erik Jørgensen

Driver Curt Clausen

Honda CXR

Curt kørte sit første orienteringsløb i 1968 og har derefter været omkring mange forskellige dele af både O-sporten og rally. Han har som førstekører kørt i så forskellige biler som Renault 4CV, Ford Cortina, Alfa Romeo Guilette, Mazda 818 og Mazda 323. Curt kørte rigtigt mange specialprøver og også enkelte rallyer.


Niels Erik startede også med at køre O-løb i 1976 i en Volvo PV544, men kom hurtigt over i rallysporten. Niels Erik kørte sit første DM-rally i 1981 – Rally Monte Karlebo – i en Opel Kadett. Siden har Niels Erik kørt langt over 100 DM-rallyer, næsten altid i Toyota’er. Først en Starlet, siden flere Corolla’er, en Celica 4WD, igen en Starlet og en Corolla og til sidst i en Volvo 940.


Curt og Niels Erik har i mange år været aktive på det organisatoriske plan og begge har i alle årene været medlem af Kongelig Dansk Automobil Klub. Begge har været formand for klubben og begge er løbsledere, dommere og meget andet. Begge har i forskellige perioder været medlem af DASU Rallyudvalg, men I de senere år har begge lagt arbejdsindsatsen i MiniRallySyd turneringen sammen med Arne Pagh.


I 2019 kom idéen om at køre lidt pålidelighedsløb – bare for sjov. Curts gamle Fiat 850 Sports coupe fra 1972 blev støvet af og makkerparret har deltaget i flere DASU Classic løb i 2019 og 2020.

Nu har de fået smag for DASU Classic, den gode atmosfære og de mange fine biler trækker, og nu skal der vindes nogle motorløb. Til det formål har Niels Erik købt en Honda CRX fra 1986 af Bent Mikkelsen.

Honda’en er en rigtig vinderbil, så nu er det bare mandskabet der skal vise hvad de dur’ til 😊

Honda CRX var den første ”hot hatch” fra Honda og vakte betydelig opmærksomhed ved præsentationen i 1984, ikke kun på grund af det sporty design, men også på grund af den nye teknologi, Honda præsenterede i sin nye sportscoupe.


Det var således Hondas første standard model med elektronisk benzinindsprøjtning – det såkaldte PGM FI system, der senere blev anvendt på en lang række senere Honda modeller. Systemet blev kendt for at være et af de bedste og mest driftsikre indsprøjtningssystemer fra 80`erne. Men systemet blev også kendt for at være basis for de meget succesrige formel 1 motorer, som Honda udviklede i 80`erne og 90`erne. Dengang var der link mellem Hondas deltagelse i formel 1 og Hondas hverdagsbiler.


En anden ny teknologi, Honda indførte i den første CRX var standardmotorer med topstykker med mere end 8 ventiler. Honda valgte ikke som andre producenter topstykker med 16 ventiler, men kun 12 ventiler. Det vil sige et topstykke med 8 indsugningsventiler og 4 store udstødningsventiler. Denne konstruktion gav en høj ydelse og et godt moment.


Motoren er på 1,5 liter og yder 101 hk. Efter moderne standarder ikke en imponerende ydelse, men med et forholdsvis let karrosseri gav det en præstationer, der efter datidens forhold var særdeles overbevisende. En acceleration fra 0 – 100 km/t på godt 8 sekunder var der ikke mange hverdagsbiler, der kunne matche.


En Honda CRX var i 1984 med en udsalgspris på ca. 175.000 kr. en dyr bil, og salget var forholdsvis begrænset. Derfor er bestanden i dag også ret begrænset. Iflg. bilstatisik.dk er der i Danmark i dag kun 3 indregistrerede 1. generations CRX, hvoraf AT 78.639 er den ene og AU 86.788 er den anden i Danmark.

Model:

Honda CRX 1

Årgang:

01-06-1986

Karosseri:

Coupe

Gear:

5

Vægt:

825 kg

Volume:

1488 cc

HK:

101

Lars Bækkelund servicerer vore biler

Lars Bækkelund har været en af de mest succesrige danske rallykører i perioden fra 1970 til 1990.

 

1977    FIAT 127                Dansk mesterskab Gr. 1

1978    FIAT 127                Dansk mesterskab Gr. 1

1981    FIAT 124 special T   Dansk mesterskab Gr. 1

1984    FIAT 128                Dansk mesterskab Gr. 2

1988    PEUGEOT 205         Dansk mesterskab Gr. N

 

Han har desuden deltaget i Rallye Monte Carlo Historique siden 2004, hvor det er blevet til absolut topplaceringer, med en generel 6. plads som det bedste i 2010.

 

For at vinde skal man gennemføre og Lars hader at udgå af et løb, så uanset om det har været DM i rally eller Monte Carlo Historique, så har Lars altid stillet op i perfekt forberedte biler, som næsten altid nåede i mål.

 

Det er præcis den indstilling vi har brug for i Team Honda Classic, så vi er meget glade for at Lars har påtaget sig ansvaret for bilernes tekniske stand