Team

Hvem er Team Honda Classic

Honda CIVIC VETEC

Honda CRX (1. Generation)

Honda CRX var den første ”hot hatch” fra Honda og vakte betydelig opmærksomhed ved præsentationen i 1984, ikke kun på grund af det sporty design, men også på grund af den nye teknologi, Honda præsenterede i sin nye sportscoupe.

Det var således Hondas første standard model med elektronisk benzinindsprøjtning – det såkaldte PGM FI system, der senere blev anvendt på en lang række senere Honda modeller. Systemet blev kendt for at være et af de bedste og mest driftsikre indsprøjtningssystemer fra 80`erne.

Men systemet blev også kendt for at være basis for de meget succesrige formel 1 motorer, som Honda udviklede i 80`erne og 90`erne. Dengang var der link mellem Hondas deltagelse i formel 1 og Hondas hverdagsbiler.

En anden ny teknologi, Honda indførte i den første CRX var standardmotorer med topstykker med mere end 8 ventiler. Honda valgte ikke som andre producenter topstykker med 16 ventiler, men kun12 ventiler. Det vil sige et topstykke med 8 indsugningsventiler og 4 store

udstødningsventiler. Denne konstruktion gav en høj ydelse og et godt moment.

Motoren er på 1,5 liter og yder 101 hk. Efter moderne standarder ikke en imponerende ydelse, men med et forholdsvis let karrosseri gav det en præstationer, der efter datidens forhold var særdeles overbevisende. En acceleration fra 0 – 100 km/t på godt 8 sekunder var der ikke mange hverdagsbiler, der kunne matche.

En Honda CRX var i 1984 med en udsalgspris på ca. 175.000 kr. en dyr bil, og salget var forholdsvis begrænset. Derfor er bestanden i dag også ret begrænset. Iflg. bilstatisik.dk er der i Danmark i dag kun 3 indregistrerede 1. generations CRX, hvoraf AT 78.639 er den ene og AU 86.788 er den anden i Danmark.

Model:

Honda CRX 1

Årgang:

01-06-1984

Karosseri:

Coupe

Gear:

5

Vægt:

825 kg

Volume:

1488 cc

HK:

101

Niels Erik Jørgensen i Honda CRX  2

Co-driver Niels Erik Jørgensen

Driver Curt Clausen

Honda CXR

Curt kørte sit første orienteringsløb i 1968 og har derefter været omkring mange forskellige dele af både O-sporten og rally. Han har som førstekører kørt i så forskellige biler som Renault 4CV, Ford Cortina, Alfa Romeo Guilette, Mazda 818 og Mazda 323. Curt kørte rigtigt mange specialprøver og også enkelte rallyer.


Niels Erik startede også med at køre O-løb i 1976 i en Volvo PV544, men kom hurtigt over i rallysporten. Niels Erik kørte sit første DM-rally i 1981 – Rally Monte Karlebo – i en Opel Kadett. Siden har Niels Erik kørt langt over 100 DM-rallyer, næsten altid i Toyota’er. Først en Starlet, siden flere Corolla’er, en Celica 4WD, igen en Starlet og en Corolla og til sidst i en Volvo 940.


Curt og Niels Erik har i mange år været aktive på det organisatoriske plan og begge har i alle årene været medlem af Kongelig Dansk Automobil Klub. Begge har været formand for klubben og begge er løbsledere, dommere og meget andet. Begge har i forskellige perioder været medlem af DASU Rallyudvalg, men I de senere år har begge lagt arbejdsindsatsen i MiniRallySyd turneringen sammen med Arne Pagh.


I 2019 kom idéen om at køre lidt pålidelighedsløb – bare for sjov. Curts gamle Fiat 850 Sports coupe fra 1972 blev støvet af og makkerparret har deltaget i flere DASU Classic løb i 2019 og 2020.

Nu har de fået smag for DASU Classic, den gode atmosfære og de mange fine biler trækker, og nu skal der vindes nogle motorløb. Til det formål har Niels Erik købt en Honda CRX fra 1986 af Bent Mikkelsen.

Honda’en er en rigtig vinderbil, så nu er det bare mandskabet der skal vise hvad de dur’ til 😊

Honda CRX var den første ”hot hatch” fra Honda og vakte betydelig opmærksomhed ved præsentationen i 1984, ikke kun på grund af det sporty design, men også på grund af den nye teknologi, Honda præsenterede i sin nye sportscoupe.


Det var således Hondas første standard model med elektronisk benzinindsprøjtning – det såkaldte PGM FI system, der senere blev anvendt på en lang række senere Honda modeller. Systemet blev kendt for at være et af de bedste og mest driftsikre indsprøjtningssystemer fra 80`erne. Men systemet blev også kendt for at være basis for de meget succesrige formel 1 motorer, som Honda udviklede i 80`erne og 90`erne. Dengang var der link mellem Hondas deltagelse i formel 1 og Hondas hverdagsbiler.


En anden ny teknologi, Honda indførte i den første CRX var standardmotorer med topstykker med mere end 8 ventiler. Honda valgte ikke som andre producenter topstykker med 16 ventiler, men kun 12 ventiler. Det vil sige et topstykke med 8 indsugningsventiler og 4 store udstødningsventiler. Denne konstruktion gav en høj ydelse og et godt moment.


Motoren er på 1,5 liter og yder 101 hk. Efter moderne standarder ikke en imponerende ydelse, men med et forholdsvis let karrosseri gav det en præstationer, der efter datidens forhold var særdeles overbevisende. En acceleration fra 0 – 100 km/t på godt 8 sekunder var der ikke mange hverdagsbiler, der kunne matche.


En Honda CRX var i 1984 med en udsalgspris på ca. 175.000 kr. en dyr bil, og salget var forholdsvis begrænset. Derfor er bestanden i dag også ret begrænset. Iflg. bilstatisik.dk er der i Danmark i dag kun 3 indregistrerede 1. generations CRX, hvoraf AT 78.639 er den ene og AU 86.788 er den anden i Danmark.

Model:

Honda CRX 1

Årgang:

01-06-1984

Karosseri:

Coupe

Gear:

5

Vægt:

825 kg

Volume:

1488 cc

HK:

101

Support team